Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Dagens handel i Africa Oil

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 Heisenberg

Heisenberg

Grundare av SWESHARES.se

• Administratör
  • 22 458 inlägg

Postad 03 juli 2013 - 02:24

Sjukt tråkig utveckling i detta case, tänkte att jag skulle lugna mig lite med att skriva men kan tyvärr inte hålla mig. Vill börja med att uppmärksamma er om att jag inte äger innehav i Africa Oil.

Dagens skratt fick jag när man kunde läsa artikeln på DI.se där Susanna Helgesen uttalar sig om dagens potenitella uppgång på allt ifrån 5-15 kr. Vad är det för jävla chansning? Min mormor på 80 bast som inte kan ett skit om börsen skulle kunna uttala sig om sådan information. För mig - som har någorlunda koll i dessa bolag - låter det som en ordentlig pump n' dump.

Det är klart Remium vill ha upp kursen, de var delaktiga i den senaste PP:n som Africa Oil hade och vill ha betalt för sin investering, allt annat är otänkbart.

Det snackas mycket om att Africa Oil är fruktansvärt upp-hypad just nu, många tycker att de är ett luftslott byggt av bilhandlaren Keith Hill som lovar gröna skogar och blå himmel. Det anmärkningsvärda enligt min mening under dagens handel, är att man noterade en uppgång på nästan 15% som sedan successivt raderats ut, där vi i skrivande stund har en uppgång på 5% - woot?

Nåväl, jag skall inte säga så mycket mer - ni får själva göra en bedömning och läsa igenom den alldeles ursköna artikeln på DI.se här.

I all välmening.

• 10DJ gillar detta

#2 Guest_Mr Hauser_*

Guest_Mr Hauser_*
  • Gäst

Postad 03 juli 2013 - 02:37

Ja, DI kan verkligen, när de vill. Jag skrev ju om deras artikel alldeles nyss i Bergs Timber. VD storköper 325 000 aktier, haha löjligt! Jag har inte heller några Africa Oil, men man kan hoppas att detta är en indikation om att SNM kommer med en artikel snart om AT-3. 

#3 Heisenberg

Heisenberg

Grundare av SWESHARES.se

• Administratör
  • 22 458 inlägg

Postad 03 juli 2013 - 02:39

Ja, DI kan verkligen, när de vill. Jag skrev ju om deras artikel alldeles nyss i Bergs Timber. VD storköper 325 000 aktier, haha löjligt! Jag har inte heller några Africa Oil, men man kan hoppas att detta är en indikation om att SNM kommer med en artikel snart om AT-3. 

Med hänsyn till dagens utveckling i Africa Oil, känns det verkligen som att det är dags för SNM att få tid i rampljuset...

#4 Heisenberg

Heisenberg

Grundare av SWESHARES.se

• Administratör
  • 22 458 inlägg

Postad 04 juli 2013 - 09:12

Upplever dessutom som att många Africa Oil ägare skiftar om nu till SNM efter gårdagens besvikelse. Kanske kan det bli ett gigantiskt tryck i aktien de kommande dagarna. Otroligt intressant!

#5 Mange

Mange

Amatör

• Medlem
  • Pip
  • 476 inlägg

Postad 04 september 2013 - 02:37

Vad tro ni om africa oil?

Kl. 11:50, 4 sep 2013 2

Africa oil  Oljebolaget Africa Oil planerar att ta in hundratals miljoner dollar runt årsskiftet för att finansiera nästa års verksamhet.

Africa Oil siktar på att ta in 250-300 miljoner dollar runt årsskiftet för att kunna finansiera nästa års verksamhet. En riktad emission likt förra året står längst ned på önskelistan.

Det säger oljeprospekteringsbolagets vd Keith Hill i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen i samband med Pareto Securities oljebolagsdagar i Oslo.

"En emission står längst ned på listan. Vi har ingen jättebrådska, då vi har pengar ett halvår till. Vi tittar på alla möjligheter. Jag är inte det minsta orolig kring att ta in pengar, men jag vet att många andra är det. Vi kan väldigt lätt få tag i nya pengar, det handlar dock om tajming och att ge minsta möjliga utspädning för aktieägarna", säger Keith Hill.

Han fortsätter:

"Vi föredrar att få in pengarna före årsskiftet, men om vi inte har pengarna till dess har vi ändå Lundin-familjen i ryggen som säkerhetsmarginal".

Hur mycket pengar behöver ni?

"Runt 250-300 miljoner dollar", säger han.

Vilka alternativ tittar ni på?

"Vi diskuterar med flera stora fonder om att göra en strategisk investering i bolaget. Vi diskuterar även utfarmningsmöjligheter i några av våra block. Vi har tre-fyra stora aktörer som har visat intresse för att farma in sig. En riktad emission kan vi alltid göra, men det är som sagt vårt minst önskvärda alternativ. Vi minns ju vad som hände vid förra årets riktade emission", säger Keith Hill och pekar på den våta filt emissionen la över aktiekursen för ett tag framöver.

Vad gäller nästa års budget för investeringsutgifter, capex, bedöms den bli något högre än den för i år, enligt Keith Hill.

Nästa borrningsresultat väntas för den kenyanska brunnen Ekales kring slutet av innevarande månad.

Ett flertal brunnar bedöms påbörja borrning i september som kenyanska Agete, Bahasi, och etiopiska El-Kuran och Tultule, enligt vd.

Africa Oil siktar på att påbörja sju-åtta borrningar under det andra halvåret i år, med resultat för minst fem brunnar. Nästa år väntar ytterligare 15-20 brunnar att borra, enligt Keith Hill.

"Vi kommer att ha fem brunnar som borras i slutet av denna månad och de kommer att slutföras i år men sedan kommer vi att ha några som även går in i nästa år även om de påbörjas i år", säger han.

Keith Hill är riktigt nöjd över tisdagens resursuppdatering trots marknadens tämligen försiktiga betyg i form av kursreaktion:

"Resurssiffrorna är väldigt robusta. En återkoppling jag fick från en marknadsaktör var dock att marknaden alltjämt oroar sig över vår finansiering för nästa år", säger Keith Hill.

Den kenyanska brunnen Etuko bedöms ha testats färdigt i oktober, då testresultat väntas. Den kenyanska brunnen Paipai väntas flödestestas i det första kvartalet nästa år, enligt vd.

Vad gäller det politiska läget i Östafrika är det lagt kort ligger som gäller för Kenya, som har en tämligen nyinstallerad president i Uhuru Kenyatta, och Etiopien vad anbelangar ingångna kontraktsvillkor och liknande för oljebolag verksamma i området:

"Övergången till den nya regimen har gått väldig bra och Kenyatta har sagt att han vill göra Kenya till det mest investeringsvänliga landet i Afrika. Etiopien har inte heller gett några indikationer, även om de inte hittat olja ännu, på att de skulle vilja ändra sina ingångna kontraktsvillkor", säger Keith Hill.

Hur pass oroande är det att Uhuru Kenyatta ska upp till prövning i den internationella brottsdomstolen?

"Världen kommer noga följa vad som händer kring rättegången, men oavsett vad som händer kommer Kenya med sitt betydelsefulla strategiska intresse att vara föremål för västländers intresse även framöver. Detta oavsett vad som händer i rättegången. Men visst är det ett orosmoment för alla i regionen och det kommer att vara skönt när rättegångsproceesen är över", kommenterar vd.

Vad gäller Africa Oils somaliska intressebolag Horn Petroleum väntas förmodligen något afrikanskt förvärv om ett-två månader. Dock utanför de länder Africa Oil nu är verksamt i, låter Keith Hill förstå.

Africa Oil är knappast till salu inom de närmaste åren även om ett riktigt högt bud skulle kunna få ledningen att tänka om:

"Vi ser en så pass stor uppsida i våra borrningar framöver att vi behöver ett minst sagt rejält bud för att överväga en försäljning", säger Keith Hill.

Vad gäller den första oljan från Kenya i pipeline väntas det ta runt fyra-fem år, enligt Keith Hill, medan en kortsiktigare lösning att distribuera olja via exempelvis lastbilar skulle kunna genomföras runt 2016 medan olja som går i pipeline alltså kan ske runt 2018.

I slutet av september arrangerar Africa Oil en fältresa för investerare:

"Vi kommer att ha ett 60-tal investerare och analytiker som följer med på denna resa med representanter från tre av världens största fonder", säger Keith Hill.

Africa Oil och Tullow Oil kan komma att sälja hälften av sina kenyanska oljefält till en strategisk partner för att dela kostnader.

Det sade Keith Hill i Oslo på onsdagen, enligt Bloomberg News.

Nyhetsbyrån Direkt
redaktionen@placera.nu
Mer av Nyhetsbyrån Direkt

#6 Mange

Mange

Amatör

• Medlem
  • Pip
  • 476 inlägg

Postad 02 oktober 2013 - 07:33

AFRICA OIL
Analyser 01 OKTOBER 2013
Köp / 81,0 kr
Vid bästa scenariot kan Africa Oil bli värd 272 kronor

Under SEB Equity Researchs resa till Kenya fick banken chansen att diskutera prospekteringstillgångar och riskantaganden med bolagets experter, men även skatte- och projektmässiga frågor. SEB Equity är fortsatt något försiktiga gällande antaganden för utvinningsfaktorn beroende på resultat från ytterligare formationsutvärderingstester.

Det skriver SEB Equity Research i en dagsaktuell analys.

Emellertid, vägleder framgångarna och riskminskningen, som uppnåtts sedan inledningen av året, till en höjning av riktkursen från 66 till 81 kronor. Om hela borrningen i Lokichar-bassängen från nu till april 2014 visar sig bli framgångsrik, skulle riktkursen kunna höjas med ytterligare 42 kronor till 123 kronor. Vid bästa möjliga utfall, ett så kallat ”blue sky case”, där samtliga prospekteringar i Lokichar lyckas, och där 40 procent av utvinningsfaktorn är högst sannolik, skulle "blue sky case"-värderingen uppgå till 272 kronor, enligt SEB:s kalkyl.

”Vi imponerades av Africa Oils metodiska och samarbetsvänliga strategi för bolagets sociala ansvar. Operatören Tullow Oil har tagit emot priser för bolagets CSR-tillvägagångssätt i Uganda, och tillämpar en liknande strategi i Kenya och Etiopien. Hotet från terroristgruppen Al-Shabab lär inte direkt försvinna i närtid, varför nu myndigheterna utmanas att ytterligare höja sin kapacitet för anti-terroristaktioner", skriver banken.

Konceptuella utvecklingsstudier har fortlöpt, och det finns en stigande sannolikhet för att det byggs en kombinerad exportoljeledning mellan Uganda och Kenya. Det kenyanska oljeministeriet verkar vara angelägna att agera snabbt för att få design och konstruktionskontrakten på plats. En tidig start på oljeledningskontruktionen kan möjliggöra produktion vid 2018, och det skulle sannolikt minska fördelarna för ett tidigt produktionssystem.

Källa: SEB Equity 

http://www.aktiespar...ard-272-kronor/

#7 Mange

Mange

Amatör

• Medlem
  • Pip
  • 476 inlägg

Postad 16 oktober 2013 - 06:58

AFRICA OIL: GÖR RIKTAD EMISSION OM 450 MLN USD (NY) (Direkt) 2013-10-16 19:37

(Tillägg: i tredje, fjärde stycket)

STOCKHOLM (Direkt) Africa Oil gör en riktad emission på upp till 56,5 miljoner aktier till en kurs om 51:75 kronor per aktie. Emissionen väntas inbringa upp till 450 miljoner dollar.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Intäkterna från emissionen uppges komma att användas till att finansiera borrningar i östra Afrika samt till företagsutveckling och rörelsekapital.

Bolaget uppges ha fått substantiellt stöd för emissionen från både existerande aktieägare och nya institutionella investerare.

Emissionen väntas komma att slutföras kring den 28 oktober.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Toggle shoutbox Chatt Öppna chatten i ett nytt fönster

Varmt välkommen till SWESHARES livechatt, du måste ha postat minst 10 inlägg i vårt forum för att använda chatten!
@  Heisenberg : (08 oktober 2017 - 08:03 ) Yes, men har varit inaktiv ett bra tag pga jobb utomlands. Ska försöka ta tag i detta igen!
@  Blindstyre : (05 september 2017 - 13:07 ) Är det någon kvar här på forumet?
@  10DJ : (20 januari 2017 - 19:26 ) Josab
http://timesofindia....ow/56675068.cms
@  Jadu : (30 november 2016 - 17:27 ) Tveksam. Får se hur samarbetet ser ut med kommande områden. Detta precis som vissa skriver kommer ganska lägligt tätt inpå ett PM som beskrev att dom letar partners till att helt plötsligt ha partner + order. Där efter släpps den riktigt usla rapporten och en hint om att NE är på gång. Det ska mycket till innan jag själv ens överväger att köpa det bolaget igen.
@  10DJ : (30 november 2016 - 14:54 ) Där kom Josab igång :)
@  Scend3r : (07 oktober 2016 - 08:03 ) Arocell starkt pm igår om distributör i Amerika. http://arocell.com/news/
@  Rambokuken : (18 augusti 2016 - 11:09 ) Har vi någon som sitter kvar i Shamaran? Vad tänker ni om att Frist oil blev försenad till Q1 2017? Själv tror jag bara det är ren byråkrati som tar ut på tiden och att man får ha lite mer tålamod än vad man initialt räknade med, men sen ska den nog ge utdelning.
@  Richard1987 : (07 juli 2016 - 10:41 ) Dags att ta plats i Cyxone, årets raket :)
@  Scend3r : (20 april 2016 - 21:03 ) http://feber.se/spel...investera_i_ny/ stillfront letar ytterligare spelstudio, har 50 MSEK att göra förvärv för.
@  Scend3r : (22 mars 2016 - 16:28 ) Stillfront "Royaltyn är den bästa jag hittills lyckats förhandla till mig under mina tio år i branschen. Men jag kan tyvärr inte säga mer för då har jag en busslast med amerikanska jurister utanför", sade Jörgen Larsson.

"Ambitionen är att inte vara på First North resten av livet utan att vara listade på Stockholmsbörsens Small Cap-lista. Vi tittar redan på vad som krävs för att vi ska ta oss dit och det vore väldigt bra om vi skulle kunna göra det inom ett år från i dag. Det är en ambition", säger Jörgen Larsson.

https://www.avanza.s...-drojer-vd.html
@  Scend3r : (26 februari 2016 - 10:51 ) Stillfront https://www.avanza.s...-of-war-vd.html
@  Scend3r : (26 februari 2016 - 10:50 ) Stillfront rapport http://www.stillfron...okslut-2015.pdf
@  10DJ : (20 januari 2016 - 15:25 ) NXT-ID just nu 1,27 USD
@  10DJ : (17 januari 2016 - 08:59 ) SNS FiRe Conference Names NXT-ID a 2015 Firestarter Company
http://blog.stratnew...tarter-company/
@  10DJ : (16 januari 2016 - 11:38 ) Hittade ett Biometribolag i USA som går mot strömmen. Speciellt nu 2016 börjar de ta sig. Bra ökning igår +26%, 1 mån +217%. Deras produktportfölj börjar röra på sig tydligen.
22 patent inom bolaget. Vi står för stunden på 0,70 USD. http://nxt-id.com
@  Scend3r : (14 januari 2016 - 09:39 ) Det var en trist dag, nästan allt rött! Ökar i några papper och stänger ner sen!
@  Tummps : (09 december 2015 - 09:32 ) Ligger stenhårt i BC ännu, har varit ett intressant år =)
@  Jadu : (08 december 2015 - 17:12 ) Josab likt tidigare. Netent, Starbreeze, Fingerprint, Dedicare, Vardia, Besqab. Du då?
@  Tummps : (08 december 2015 - 15:23 ) Intressant börsdag idag, sjunker på bra
@  Tummps : (08 december 2015 - 15:18 ) Vilka bolag har du under bevakning nu?
@  Tummps : (08 december 2015 - 15:17 ) Nämen sedär, kul att de gamla rävarna är kvar =)
@  Jadu : (08 december 2015 - 15:14 ) Jag är inne i stort sett varje dag och kollar läget.
@  Tummps : (08 december 2015 - 14:57 ) Jag har själv inte varit så aktiv här, men jag är inte inaktiv med aktier. Och jag håller med, det var riktigt skoj för två år sedan när chatten var riktigt aktiv.
@  Tummps : (08 december 2015 - 14:56 ) sen får vi sprida ordet och försöka vara lite mer aktiva bara?
@  Tummps : (08 december 2015 - 14:55 ) Det borde väl gå att blåsa liv i detta forum igen för de som är kvar?
@  Scend3r : (02 december 2015 - 16:49 ) instämmer
@  Jadu : (23 november 2015 - 11:53 ) Fullt möjligt. Är du intresserad så kan du skriva ett pm till honom. Han tittar in då och då
@  Rambokuken : (23 november 2015 - 11:33 ) Domänen kanske är till salu rent av? Heisenberg verkar inte vara överdrivet road utav att göra det.
@  Jadu : (23 november 2015 - 11:10 ) Håller med! Får se om någon orkar ta tag i något nytt angående ett sådant forum. Är inte svårt, mest tidskrävande.
@  Rambokuken : (23 november 2015 - 10:57 ) Förjävla synd att detta forumet dog ut helt. Chatten var ypperligt roande och givande på den tiden då det begav sig.
@  Scend3r : (20 oktober 2015 - 16:22 ) Cyb pm om tester, rallar 15% idag. http://www.cybaero.s...teter-till-havs
@  Scend3r : (01 oktober 2015 - 13:16 ) Arocell kommer äntligen efter många års berg-och-dalbana imål med ce-märkt TK210Elisa, http://www.arocell.c...for-ce-markning
@  Scend3r : (01 oktober 2015 - 13:16 ) Gött! Bra här med!
@  Jadu : (30 september 2015 - 16:05 ) Roligt att höra. Allt är bara fint med mig.Kör sista högsäsongen nu på arbetet sedan blir det vidare till nya äventyr.
@  Heisenberg : (30 september 2015 - 11:45 ) Det är bara bra tack, hur är det med er? Självklart har jag mitt kapital arbetandes i olika papper, jag har dock varit upptagen med jobb hela sommaren som gjort att jag tvingats vara passiv på b.la SWESHARES.
@  Scend3r : (29 september 2015 - 08:53 ) tjena heisenberg, har du pengarna investerade i något atm?
@  Jadu : (28 september 2015 - 16:17 ) https://www.aktietor...m.aspx?ID=75187 JOSAB
@  Jadu : (28 september 2015 - 16:16 ) Hallå där! Det kan man lugnt säga. Allt bra?
@  Heisenberg : (28 september 2015 - 13:30 ) Hej å hå, det var ett tag sedan!
@  Jadu : (24 september 2015 - 16:26 ) Emissionsgaranti. Alltså ser man det inte som säkert att intäkter kommer börja komma?